De zorgcoördinator van onze school is Mevrouw Nancy Velle: Nancy.Velle@gbsdehorizon.be
Zit u met een probleem, een zorgvraag of melding rond pestgedrag, contacteer dan onze school of mail naar horizonder@gbsdehorizon.be .
Wij trachten dan zo snel mogelijk uw melding te behandelen.
……………………………………………………………………………
Hieronder vindt u onze zorgvisie:
……………………………………………………………………………
De taak van de zorgcoördinator situeert zich op 3 niveaus:
1. Algemene zorgcoördinatie op niveau van de school:
- Het leerlingvolgsysteem ondersteunen, opvolgen en bijhouden.
- Het organiseren en opvolgen van het MDO (regelmatige overlegmomenten met CLB en leerkrachten).
- Het nieuwe leesbeleid mee helpen vorm geven met een kernteam.
- Het aanspreekpunt zijn i.v.m. zorg voor leerlingen, ouders, externe hulpverleners.
- Het opvolgen van de zorginitiatieven en in kaart brengen van de evoluties.
- Screenen en opvolgen van het welbevinden en de betrokkenheid van ieder kind.
- Het uitwerken, actualiseren en opvolgen van het pestactieplan.
- Het organiseren van de kangoeroeklas.
- Het opvolgen van de kinderen met zowel een ontwikkelingsvoorsprong als een ontwikkelingsachterstand.
2. Ondersteuning van de leerkrachten:
- Overlegmomenten met de leerkrachten organiseren, om te zoeken naar doeltreffende oplossingen voor de leerlingen met allerlei zorgnoden.
- Hulpmiddelen aanreiken voor detectie en probleemanalyse.
- Coachen van de leerkrachten en hen inspireren en stimuleren bij het uitvoeren en toepassen van de afgesproken stappen.
- Leerkrachten wegwijs maken in het zorgcontinuüm en hen hierbij ondersteunen en begeleiden: handelingsgericht werken.
- Handelingsplannen opstellen om hulp te bieden aan leerlingen met leer- en gedragsproblemen.
- Hulp bieden bij het opstellen van een individuele leerlijn.
- Hulpmaatregelen zoeken en maken voor kinderen met een leerstoornis en gedragskaarten helpen opstellen.
- Steun bieden bij de ontwikkeling en opvolging hiervan.
- Klasondersteunend samenwerken met de klasleerkracht volgens de gemaakte afspraken.
3. Begeleiden van leerlingen:
- Hulp bieden bij leertekorten aan individuele leerlingen in de zorgklas.
- Hulp bieden aan anderstalige leerlingen, een taalbad geven om integratie te vergemakkelijken.
- Hulp bij huiswerkplanning en -begeleiding en opvolging hiervan.
- Bij emotionele problemen een gesprek voeren met de leerling.
- Bij gedragsproblemen een gesprek voeren met individuele leerling of een groepje leerlingen.
- Bij vastgesteld pestgedrag de nodige stappen van het pestactieplan volgen.