De zorgcoödinator van onze school is Mevrouw Nancy Velle
Haar taak situeert zich op 3 niveaus:
1° Algemene coördinatie op niveau van de school:
- Het leerlingvolgsysteem ondersteunen, opvolgen en bijhouden
- Het organiseren en opvolgen van het MDO (regelmatige overlegmomenten met CLB en leerkrachten)
- Het organiseren van niveaulezen , dit is lezen in kleine, klasoverstijgende groepjes volgens niveau.
- Het aanspreekpunt zijn i.v.m. zorg voor leerlingen, ouders, externe hulpverleners.
- Het opvolgen van de zorginitiatieven en in kaart brengen van de evoluties.
- Het screening en opvolgen van Welbevinden en Betrokkenheid van ieder kind
- Het organiseren en opvolgen van de pestactiemeter
- Het organiseren van de kangoeroeklas
- Het opvolgen van de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
2° Ondersteuning van de leerkrachten:
- Overlegmomenten met de leerkrachten organiseren, om te zoeken naar doeltreffende oplossingen voor
de leerlingen met problemen en tekorten.
- Hulpmiddelen aanreiken voor detectie en probleemanalyse
- Coachen van de leerkrachten en hen inspireren en stimuleren bij het uitvoeren en toepassen van
de afgesproken stappen
- Handelingsplannen opstellen om hulp te bieden aan leerlingen met leer- en gedragsproblemen.
- Hulp bieden bij het opstellen van een individuele leerlijn
- Hulpmaatregelen zoeken en maken voor kinderen met een leerstoornis en gedragskaarten helpen opstellen.
- Steun bieden bij de ontwikkeling en opvolging hiervan.
3° Begeleiden van leerlingen:
- Hulp bieden bij leertekorten aan individuele leerlingen in de zorgklas.
- Hulp bieden aan anderstalige leerlingen,taalbad geven om integratie te vergemakkelijken.
- Hulp bij huiswerkplanning en -begeleiding en opvolging hiervan
- Bij emotionele problemen een gesprek voeren met de leerling
- Bij gedragsproblemen een gesprek voeren met individuele leerling of een groepje leerlingen.
- Opvolgen van de meldbox (aanspreekpunt voor de leerlingen)
{phocadownload view=file|id=10|text=Onze visie op zorg|target=s}