Thema "dino's" met Emiel en Fien als "kindjes van de week".

Beste ouders, lieve circusvriendjes, een vreemde week is voorbij maar nog meer vreemde weken zullen volgen. Helaas... voor iedereen zal het even wennen worden. Toch willen jullie 2 juffen jullie niet vergeten. Hier volgen nog enkele sfeerbeelden van ons vorig thema "dino's". Een thema dat bij heel wat kleuters echt in de smaak viel. Hopelijk wordt dit niet onze laatste blog van het jaar en kunnen we binnenkort weer allemaal samen spelen en werken in onze vertrouwde circusklas. Geniet alvast mee met Fien en Emiel.

 

Jullie brachten allemaal heel wat materiaal mee, knuffeldino's,kleine en grote dino's, boeken met interessante weetjes,een puzzeldino en zelfs een schedel. Allemaal maateriaal waarmee we veel konden doen. Allerlei activiteiten werden gedaan: meten van verschillende dino's aan de hand van een aantal blokjes. We schilderden met verschillende materialen, we maakten een dinopuzzel op het digibord. We hadden ook een dinolotto en -memory. Aan de hand van het digibord leerden we een leuk dinolied dat we ook konden uitbeelden. Ook zagen we op ons digibord hoe een vulkaan kon uitbarsten, leerden we heel wat nieuwe woorden bij (vulkaan, uitbarsting, meteoriet, verleden, uitgestorven, archeoloog, opgraving, carnivoor, herbivoor, omnivoor, vleeseter, planteneter)en deden ook een proefje. We stopten een dino in een ballon, vulden die met water en plaatsten het in de diepvries. Dit met vier verschillende ballons (grote en kleine). Na enkele dagen haalden we de ballons uit de diepvries en moesten de kleuters nadenken hoe de dino's uit hun ei konden geraken. 

Lees Meer
27 Hits

Op schoolreis naar de Wonderlamp!

Wat een leuke dag hebben we beleefd in de binnenspeeltuin 'de Wonderlamp'! We speelden naar hartenlust en amuseerden ons te pletter. Kijk maar naar de leuke foto's om de sfeer op te snuiven!

Lees Meer
43 Hits

Carnaval in de klas met "kindjes van de week" Juno en Hasse!

De afgelopen 2 weken stonden in het teken van carnaval in onze klas.

We hadden veel plezier en deden een heleboel leuke activiteiten:

  • We deden een waarneming van verkleedkledij en attributen
  • We keken naar leuke prenten en foto's over carnaval
  • In onze verkleedhoek lagen een heleboel nieuwe verkleedkleren, zodat iedereen zich kon verkleden in het personage dat hij/zij wou
  • We zagen ook een echte carnavalstoet op het digibord
  • We knutselden een masker en versierden het met glitters. Als de verf gedroogd was, mochten we de ogen uitprikken
  • We schilderden op onze eigen foto verkleedkleren van het personage waarin we ons graag wilden verkleden. Wat een leuke portretten zijn dat geworden! (Kijk maar eens in de zak met knutselwerkjes en werkblaadjes die uw kind meekreeg naar huis)
  • We deden schrijfoefeningen: we tekenden krullen bij de clown en ook cirkels (confetti)
  • We zongen een leuk liedje op de melodie van 'ik heb de zon zien zakken in de zee': 'Ga je mee, ga je mee naar 't carnaval?'
  • We leerden een grappig versje over clowntje 'Flipper de Flap'
  • We luisterden naar verschillende verhalen: Lotta viert carnaval, het carnaval van Wolfje, carnaval met de muizen, ...
  • We vertelden ook zelf een verhaal bij een grote praatplaat over carnaval
  • We knipten vierkanten en driehoeken en maakten daarmee een patroon van hoedjes bij de clowns
  • We deden een associatiespel met hoeden: we moesten de kaartjes van de hoeden bij het juiste personage leggen
  • Ook oefenden we de rangtelwoorden: eerste, tweede, derde, ..., laatste
  • We dansten in de turnles bij juf Isis op carnavalmuziek en waren elkaars spiegel. We mochten gekke bekken trekken en zotte dansjes doen en ons vriendje moest ons nadoen en omgekeerd. Dat was lachen geblazen :-)
  • We deden een oefening rond chronologische volgorde met 6 prenten van een jongen die zich verkleed als clown. Dat was niet zo gemakkelijk
  • Afgelopen donderdag was superleuk, want we werden geschminkt door de juffen, er was in de namiddag een prachtige knotsgekke show en daarna mochten we naar hartenlust pannenkoeken smullen! Heerlijk!
  • ...

Hieronder zie je nog wat sfeerbeelden uit de klas!

Lees Meer
51 Hits

Carnavalsshow en pannenkoeken smullen!

Het was een superleuke dag met een grappige show en daarna hebben we overheerlijke pannenkoeken gesmuld en melk of chocomelk gedronken, mmmmm!

Hieronder een heleboel sfeerfoto's:

Lees Meer
53 Hits

Juf Livina, we missen je!

Op deze dag vol liefde zenden wij allemaal hartjes naar juf Livina die jammer genoeg ziek thuis is.

We hopen dat je snel terug beter bent!
Hopelijk fleuren deze hartjes je wat op!

We missen je ♥♥♥

Veel liefs van alle kleuters van de circusklas!

Lees Meer
56 Hits

Peter en de wolf!

Deze week was ons thema "Peter en de wolf". Kayen en Elly waren de kindjes van de week.

We deden verschillende leuke activiteiten:

  • We mochten allemaal foto's, boeken en prenten meebrengen van wolven. We keken er samen naar en vertelden erover. Zo leerden we een heleboel nieuwe dingen, zoals: wolven leven in een groep (troep) en jagen samen om voedsel te hebben. Een babywolf is een welpje.
  • We luisterden naar het muzikaal verhaal (op cd) van "Peter en de wolf". Dat was eens helemaal anders dan een verhaal met prenten. We moesten heel goed en aandachtig luisteren om alles goed te begrijpen.
  • We hoorden allerlei instrumenten tijdens het verhaal en probeerden te raden welke instrumenten het waren. Elk personage uit het verhaal was een ander instrument. Bv: Peter was de viool en de wolf was de hoorn.
  • We deden ook een oefening over de personages en de muziekinstrumenten. We moesten de prenten van de muziekinstrumenten bij het juiste personage kleven.
  • We deden ook een leuke knutselactiviteit. We schilderden het hoofd van Peter, tekenden het lichaam van Peter erbij en ontwierpen zelf de kleren en schoenen van Peter. We gebruikten daarbij verschillende materialen: stof, papier en gekleurd rubber. We moesten daarbij zelf meten en passen zodat de stukjes materiaal binnen onze tekening pasten. We ontdekten daarbij ook dat we andere lijm nodig hadden voor stof dan voor papier en experimenteerden erop los. Wat een mooie resultaten hangen in de klas!
  • We deden een schrijfoefening: we gingen met dunne stiften over de stippellijnen en er kwam een boom met een wolf tevoorschijn.
  • We luisterden naar verschillende verhalen over wolven.
  • We deden nog een activiteit rond rangschikken volgens grootte. We kleefden prenten van wolven in verschillende groottes van klein naar groot of van groot naar klein. Iedereen mocht zelf kiezen!
  • We vierden de verjaardag van Sam en smulden van de lekkere smartietaart! Hiep hiep hoera voor Sam!
  • We deden een bewegingsverhaal van "Peter en de wolf" en mochten alle personages uitbeelden op de muziek. We luisterden daarbij heel aandachtig naar de verschillende muziekinstrumenten om te weten welk personage we moesten uitbeelden. Dat was leuk!
  • We keken ook naar een filmpje van een poppenkast van "Peter en de wolf".
  • Naar aanleiding van gedichtendag vorige week voerde elke kleuterklas een versje of liedje in rijmvorm op voor de andere kleuterklassen in de turnzaal. 

De week vloog voorbij!
Hieronder kan je enkele foto's zien:

Lees Meer
65 Hits

Letters en rijmpjes.

Elise-Marie en Ines waren deze keer onze "kleuters van de week." We werkten vooral rond onze voornaam: de begin- en eindletter. Ook keken we naar de lengte van de namen. We versierden letters met materiaal naar keuze: stofjes, stukjes papier of stukjes rubber. We probeerden onze naam te schrijven,met of zonder voorbeeldkaartje. Op het digibord maakten we leuke letterpuzzels en op de computer speelden we allerlei letterspelletjes: we  hielpen het lettermonster de juiste letters vinden. Met stift versierden we ook onze 1ste letter. Wiskundige opdrachten deden we ook en met de raddraaiers probeerden we de juiste letters te vinden. Emiel zong zelf een liedje over het alfabet, wat  hij van zijn zus had geleerd. En fier was hij!

 Een uitstap naar de bibiliotheek mocht niet ontbreken. Daar moesten we allerlei letters zoeken. Uiteraard ook de "B" van "BUS" en "BIBLIOTHEEK" We luisterden ook naar een verhaal.

De laatste dagen werkten we vooral rond de letter "K" want we luisterden naar het verhaal: "De koning zonder kroon." We maakten allemaal een kroon in verschillende kleuren. En met rubberletters plakten we zelf onze naam.

Met ons lichaam maakten we ook enkele letters. Zo zagen we dat we voor de ene letter maar 1 kleuter nodig hadden en voor een andere letter 2 of 3.

Een leuk thema is weeral voorbij. Op naar onsnieuw thema: "Peter en de wolf."

Lees Meer
61 Hits

Marcel en Louise waren "kindjes van de week" tijdens ons thema 'Dag postbode!'

Na een deugddoende vakantie vlogen we er weer samen in met ons thema 'Dag postbode!'

Dit is wat we zoal deden in de klas:

  • We mochten allemaal een foto meebrengen van onze eigen brievenbus met ons huisnummer erbij.
    We vergeleken de brievenbussen en zagen dat er verschillende kleuren waren, sommigen stonden op een paal, anderen hingen aan de muur. Ook de huisnummers waren bij iedereen anders: met 1, 2 of zelfs 3 cijfers en soms ook nog een letter erbij!
    We zochten dan de cijfers (en soms ook letters) van ons eigen huisnummer uit een heleboel gekleurde cijfers en legden die op onze foto.
  • We deden een waarneming van de kledij van de postbode en zagen dat het uniform vroeger blauw was en nu rood, met een ander logo. We leerden ook hoe het er vroeger aan toe ging: de postbode kwam in het dorp en blies om zijn posthoorn en zo wisten de mensen dat de postbode er was met brieven e.d. Vandaar dat er ook een hoorn als logo is.
  • We deden een waarneming van de brievenbus van de Post net buiten aan onze school.
    Die probeerden we dan zelf na te schilderen en dat lukte aardig.
  • We maakten een leerwandeling in de buurt om te kijken naar de verschillende brievenbussen en huisnummers. We stopten even bij de brievenbussen van Layla en Yliano.
  • We leerden ook dat de postbode niet enkel brieven rondbrengt, maar ook pakketjes, kaarten, kranten, ...
    We weten nu ook dat als je een brief wil versturen er een adres en een postzegel op moet.
  • We brachten zelf een envelop mee met ons eigen adres en een postzegel. We maakten allemaal voor een vriendje uit de klas een mooie tekening die we dan konden opsturen naar elkaar. Als de brief thuis was toegekomen, brachten we die mee naar de klas en zagen we dat er een stempel op stond. Of dat de postbode ook een keer de postzegel vergat af te stempelen!
  • We knutselden zelf een pet van de postbode en mochten ermee spelen in de klas.
  • Postbode Willy kwam op bezoek in onze klas om te vertellen wat hij allemaal doet: een krantenronde, post rondbrengen met de fiets, de brievenbussen van de Post legen, alle brieven sorteren per straat en nummer, ...
  • Postbode Willy kwam ook nog langs om samen met ons de grote rode brievenbus van de Post te openen met zijn sleutel en alle geposte brieven eruit te halen.
  • We leerden leuke liedjes: "Dag Postbode" en "De postbode" en zongen dat naar hartenlust.
  • We keken ook naar een filmpje met een liedje over een brievenbus die zijn 'mond' niet meer open wilde doen, omdat hij er schoon genoeg van had :-)
  • We luisterden naar verschillende verhalen: "de weg van een brief" (chronologische volgorde), "dat is toch heel gewoon"
  • We speelden een nieuw spel op het digibord: breng de brieven naar de juiste brievenbus (cijferherkenning)
  • We speelden een memory.
  • We leerden een nieuw cijfer '4' en maakten er een oefening over: cijfer '4' zoeken tussen andere cijfers.
  • We deden een rijmspelletje met woorden rond het thema Post en mochten zelf rijmwoordjes zoeken. 
  • We deden twee schrijfoefeningen: volg de weg van de postbode (lijnen overtrekken) en een doolhof (zoek de weg van de postzegel naar de envelop)
  • We hakten woorden in lettergrepen en verwoordden hoeveel stukjes er waren in de woorden. We deden er een werkje over op papier: het juiste aantal bolletjes kleuren (3 lettergrepen = 3 bolletjes kleuren)
  • We werkten rond het begrip 'evenveel': we kleefden evenveel krantenstukjes zoals het cijfer aangaf (en ook het aantal bolletjes ter ondersteuning)
  • We deden een knipactiviteit: prenten van postbodes (verschillende groottes) uitknippen op de lijn
    We deden er een oefening mee: rangschik van groot naar klein. (Er werd gedifferentieerd in het aantal prenten om het gemakkelijker of moeilijker te maken)
  • ...

Hieronder zie je nog leuke foto's:

Lees Meer
64 Hits

Kerstfeest in de klas!

We vierden een gezellig kerstfeest in de klas en iedereen bracht lekker fruit en heerlijke koekjes mee.
Daar hebben we dan ook van gesmuld tot onze buiken helemaal vol waren!

Er was ook kinderchampagne en fruitsap om onze dorst te lessen, mmmm! Santé!

 

Lees Meer
84 Hits

Annelien en Yliano waren "kindjes van de week" tijdens ons gezellige thema "Kerstfeest en Nieuwjaar"

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'Kerstfeest en Nieuwjaar"
We maakten het heel erg gezellig in de klas!

Hieronder kan je meer lezen over de activiteiten die we zoal deden in de klas:

  • We deden een waarneming van de kledij van de kerstman en kerstvrouw. We mochten de kleren gebruiken in de poppenhoek om ons te verkleden. Dat was heel leuk!
  • We deden een waarneming van de kerstboom en versierden de kerstboom. We leerden dat de piek helemaal bovenaan staat.
  • We leerden over verschillende kaarsen en dat als ze branden de kaarsen smelten. En als je ze uitblaast stolt het kaarsvet en wordt het dus terug hard. Dat was speciaal! Ook zagen we dat de wiek van de kaars zwart wordt als die heeft gebrand.
  • We leerden leuke liedjes: "Mooie sterren" en "Kling klokje klingeling" en zongen dat naar hartenlust.
  • We leerden onze nieuwjaarsbrief helemaal vanbuiten zodat we die thuis vlot kunnen opzeggen als het Nieuwjaar is!
  • We knutselden een hele mooie nieuwjaarsbrief en maakten er ook een mooie verpakking voor. We gebruikten hiervoor verschillende technieken: knippen met een kartelschaar, tekenen en schrijven met speciale stiften met een metaalglans, afdrukken maken met goud- of zilververf, stempelen met spons en glitterverf, ...
  • We luisterden naar verschillende verhalen over Kerst, de kerstman en zijn rendieren
  • We speelden spelletjes op het digibord, zoals "zoek telkens paren van twee dezelfde kerstballen uit een heleboel kerstballen".
  • We speelden een kerstmemory in groepjes.
  • We keken naar prenten en vertelden erover.
  • We deden een rijmspelletje met woorden rond het thema Kerst en mochten zelf rijmwoordjes zoeken. Sommige woorden bestonden niet, maar rijmden wel. Dat was een beetje zot :-)
  • We deden een werkje met patronen: we keken naar de slingers van de kerstboom op ons blad en maakten het patroon telkens juist af.
  • We maakten ook nog een werkje "zoek dezelfde prent". Daarbij zochten we telkens de prent die hetzelfde was in een rij met prenten.
  • We deden een tikspel in de turnzaal en werden allemaal rendieren met een rode neus. Twee kerstmannen/kerstvrouwen moesten ons vangen (tikken) omdat we waren ontsnapt uit onze stal :-)
    Daarna stond er nog wat "rendier-gymnastiek" op het programma. We bootsten de leukste en gekste houdingen na en mochten ook elkaar nabootsen. We hadden veel plezier!
  • We deden nog een oefening over de begrippen 'kleinste' en 'grootste'.
    We rangschikten kerstbomen van klein naar groot.
  • We vierden een gezellig kerstfeest in de klas met een fruitbuffet en een koekjesbuffet.
    We dronken daarbij kinderchampagne en fruitsap. Dat was lekker en vooral heel leuk. We luisterden ondertussen naar mooie kerstmuziek.
  • ...

PRETTIGE FEESTEN IEDEREEN!!!

Hieronder zie je mooie sfeerfoto's!

Lees Meer
78 Hits

Sinterklaas op bezoek.

Vandaag kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek. Ze brachten heel wat lekkers mee en ook zakken vol speelgoed. De kleuters hebben er al volop mee gespeeld. Hier enkele sfeerbeelden:

Lees Meer
98 Hits

Mats en Tiele waren "kindjes van de week" in ons thema 'Sint en Piet'

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'Sint en Piet'
We deden allerlei activiteiten in de klas.

Hieronder zie je een overzicht:

  • We deden een waarneming van de kledij van Sinterklaas en Zwarte piet en leerden daarbij nieuwe woorden: mijter, mantel, staf, baret, ...
  • We leerden een leuk liedje en een versje over Sinterklaas en Zwarte Piet. Die zullen we dan voordragen als Sinterklaas naar school komt. We oefenen flink verder!
  • We luisterden naar verschillende verhalen over Sinterklaas en Zwarte Piet: "Sinterklaas komt!"-Jip en Janneke, "Balotje en Sinterklaas", "Minipietje, "Het Sinterklaasboek", "De kleren van Sinterklaas". Ook de andere kleuterjuffen kwamen vertellen in onze klas naar aanleiding van de voorleesweek. Dat was heel leuk!
  • We speelden een memory op het digibord en maakten puzzels van foto's met verklede kinderen uit de klas.
  • We speelden verder leuke nieuwe spelletjes op de computer en oefenden daarbij verder het klikken en slepen met de muis. Dat lukt steeds beter!
  • We speelden met de blokken en vormden met de letterblokken de woorden 'SINTERKLAAS' en 'ZWARTE PIET'
  • We deden een schrijfoefening: we tekenden de weg die de zwarte pieten moesten afleggen om naar de schoorsteen te gaan.
  • We knutselden een mooie Sinterklaas en versierden zijn baard met watten.
  • We maakten een tekening van Sinterklaas a.d.h.v. een stappenplan (met 5 verschillende stappen).
  • We oefenden verschillende keren ons dansje voor het Sintfeest, maar daar verklappen we nog steeds niks over! We kunnen het al heel goed:-)
  • We keken naar prenten en vertelden erover: Sinterklaas, Zwarte Piet, verkleden, chocolade, speelgoed, ...
  • We belden met Sinterklaas! hij vroeg ons om allemaal een mooie tekening te maken en we gingen dan ook meteen aan de slag. Alle tekeningen stopten we in een grote enveloppe. We hebben die samen gepost in de brievenbus vlakbij school.
  • We speelden een lotto en een memory in kleine groepjes.
  • We deden een leuk spel met samengestelde woorden: we maakten van 2 aparte woorden een nieuw samengesteld woord! (Hand + schoen = handschoen)
  • We leerden de rangtelwoorden: eerste, tweede, derde, vierde, laatste en maakten er een oefening over met prenten over het thema.
  • We deden ook nog een werkje "wat past niet in de rij?" Daarbij zochten we telkens de prent die anders was in een rij met prenten.
  • We proefden allemaal lekkere dingen: witte chocolade, melkchocolade, fondant chocolade, letterkoekjes en speculaas, mmmmm!
    We leerden ook dat chocolade smelt als je het opwarmt en terug stolt (hard wordt) als je het laat afkoelen.
  • We maakten zelf een puzzel van een prent van Sinterklaas: we knipten de puzzelstukken mooi uit op de lijnen en kleefden die op een blad zodat de prent weer terug gemaakt was. Dat was niet zo gemakkelijk!
  • ...

Hieronder zie je mooie sfeerfoto's!

Lees Meer
87 Hits

Sam en Fausto waren de "kindjes van de week" tijdens ons thema 'Matrozen op zee'

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'Matrozen op zee'
We deden een heleboel leuke activiteiten in de klas.

Hieronder staan enkele activiteiten beschreven:

  • We deden een waarneming van de meegebrachte spullen: Boten in allerlei kleuren en formaten, schelpen, boeken, een echt anker, een kostuum van een echte zee-kapitein (de nonkel van Hannelore vaart op zee), ...
  • We schilderden de mooiste vis van de zee en mochten die versieren met blinkers in alle kleuren van de regenboog! Wat mooi was dat!
  • We leerden een leuk liedje over de zee dat we zullen zingen op het Sintfeest, allemaal komen kijken en luisteren dus!
  • We luisterden naar verschillende verhalen over de mooiste vis van de zee die allerlei avonturen beleefde.
  • We speelden een vissenmemory op het digibord en tekenden zelf mooie vissen met het tekenprogramma.
  • We speelden ook leuke nieuwe spelletjes op de computer en oefenden daarbij verder het klikken en slepen met de muis. Dat is nog steeds niet zo gemakkelijk!
  • We speelden met boten op een botenglijbaan (met dank aan Elly die dit meebracht voor onze klas!)
  • We deden een schrijfoefening: we tekenden een anker (stippen verbinden) voor op onze matrozenhoed.
  • We knutselden een echte matrozenhoed.
  • We deden een prikoefening: we prikten een anker uit voor op onze matrozensjaals.
  • We oefenden verschillende keren ons dansje voor het Sintfeest, maar daar verklappen we nog niks over! :-)
  • We keken naar prenten van verschillende boten, matrozen, kapiteins, zeedieren, ...
  • We versierden de mooiste vis van de zee door met stukjes glanspapier een patroon te maken: met 2 of 3 verschillende kleuren
  • We verzonnen zelf een leuk verhaal over de zee: 'Kapitein Mossel krijgt hulp'
  • we deden een bewegingsspel met opdrachten: "De matroos zegt ..."
  • We leerden een nieuw cijfer: "3" en deden een telactiviteit. Daarna kleurden we de cijfers 1, 2 en 3 volgens een kleurcode.
  • We deden een groepswerk: we schilderden met vriendjes uit de klas eerst een grote blauwe zee en mochten er daarna leuke zeedieren  op stempelen met glitters!
  • ...

Hieronder zie je mooie sfeerfoto's!

Lees Meer
101 Hits

Gezond ontbijt.

Naar tweejaarlijkse gewoonte zorgde de ouderraad vandaag voor een gezond ontbijt voor de hele school. We werkten daarom ook 2 weken lang rond "Fruit is gezond!" (Foto's zie blog "Fruit") Op deze manier proberen we aan te brengen dat zowel "fruit eten" als "gezond ontbijten" heel belangrijk zijn. De kleuters konden kiezen uit heel wat lekkers: boterhammetjes met allerlei beleg, yoghourt, fruit, gebakken eitjes, melk, fruitsap, chocomelk, .... En er werd gesmuld!!  Dankjewel ouderraad!

Lees Meer
120 Hits

Matisse en Layla waren de "kindjes van de week" tijdens ons thema 'Fruit is gezond!'

De afgelopen twee weken werkten we rond het thema 'fruit is gezond!'
We deden een heleboel leuke activiteiten in de klas.

Hieronder staan enkele activiteiten beschreven:

  • We deden een waarneming van het meegebrachte fruit: Hoe ziet het eruit? Hoe ruikt het? Hoe smaakt het?
    We mochten proeven van veel verschillende soorten fruit! Mmm, lekker!
  • We schilderden ook stukken fruit aan de hand van echt fruit als voorbeeld. Wat waren de resultaten prachtig!
  • We leerden een leuk liedje over fruit: "Kijk eens naar je appel"
  • We luisterden naar verschillende verhalen over fruit: "Het blije boek van banaan", "Wim, de worm", "Njammie fruit!"
  • We speelden een fruit memory op het digibord.
  • We speelden ook leuke fruitspelletjes op de computer en leerden daarbij klikken en slepen met de muis. Dat is niet zo gemakkelijk!
  • We boetseerden stukken fruit met plasticine.
  • Op woensdag 16 oktober was juf Livina jarig en ze trakteerde met heerlijk en speciaal (exotisch) fruit. Zo leerden we o.a. de kaki kennen en proefden we hoe heerlijk dat wel smaakt!
  • We deden een schrijfoefening: verbind de stukken fruit met de fruitmand.
  • We deden een spel in de kring met echte stukken fruit over de begrippen 'eerst/vooraan', 'laatst/achteraan', 'net voor', 'net na'.
  • We kleurden appels in de appelboom volgens een kleurcode (legende) die we zelf mochten kiezen.
  • We maakten overheerlijke fruitbrochettes en deelden daarbij ons meegebrachte fruit met elkaar. We mochten zelf kiezen welk fruit we op onze brochette wilden rijgen.
  • We rijmden met fruit: banaan - maan - gaan - ...
  • We deden een bewegingsomloop met fruit.
  • We keken naar prenten van verschillende soorten fruit en vertelden erover.
  • We schilderden een fruitmannetje in de gekste kleuren. Dat was grappig!
  • We leerden een versje: "er was eens een meneer"
  • we kleurden een boom en tekenden er zelf appels in.
  • op woensdag 23 oktober kwamen mama's, papa's, oma's, opa's, ... op bezoek in onze klas! Zo konden we eens tonen hoe het er in onze klas aan toe gaat en hoe flink we allemaal werken!
    We speelden een gezelschapsspel met kleuren en cijfers met een appelboom en gekleurde appels. Wie als eerste zijn/haar boom vol met appels had, was de winnaar!
    We deden als afsluiter 2 leuke spelletjes met fruit: "Rarara, welk fruit is verdwenen uit de rij?" en "Rarara, welk fruit is het?" (geblinddoekt voelen)
  • We hakten en klapten woorden in lettergrepen: banaan = ba-naan = 2 keren klappen en we maakten er ook een werkblaadje over: kleur het juiste aantal bolletjes (= lettergrepen)
  • We deden een raadselspel met verschillende woorden uit ons thema

Hieronder zie je een heleboel leuke foto's!

Lees Meer
112 Hits

Sander en Eógan waren "kindjes van de week" tijdens ons thema "Herfst in het bos"

Sander en Eógan waren de kindjes van de week tijdens het thema "Herfst in het bos". We deden weer een heleboel leuke en leerrijke activiteiten, waaronder:
- uitstap naar het bos: we raapten herfstvruchten en bladeren, we zochten naar paddenstoelen, experimenteerden hoeveel kinderen samen een boom konden omarmen en we deden nog andere leuke opdrachten
- prentwaarneming van paddenstoelen: we ontdekten dat er veel verschillende paddenstoelen zijn met verschillende groottes en kleuren
- we schilderden zelf een paddenstoel aan de hand van een prent die we uitkozen
- we leerden een versje over bomen en een liedje over een paddenstoel
- we luisterden naar verschillende verhalen: "Nellie en Cezar gaan naar het bos", "Herfst vol kleuren", "De 4 seizoenen"
- we leerden en oefenden de begrippen "vooraan/eerst, in het midden, achteraan/laatst en maakten er een werkblaadje over
- we speelden een herfstlotto
- we deden een leuk spel met reactiewoorden: de juf zegt zinnen en bij het afgesproken woord (vb: boom) deden we een beweging
- we keken op het digibord naar de foto's die getrokken waren tijdens onze uitstap naar het bos en overliepen nog eens wat we allemaal hadden gedaan
- we klapten verschillende woorden ivm de herfst in lettergrepen
- we deden een leuke stempelactiviteit met verf in de herfstkleuren met dennenappels
- we deden een schrijfoefening: geef alle paddenstoelen een hoedje
- we rangschikten verschillende dennenappels van klein naar groot en maakten er een werkblaadje over
- we dansten op liedjes ivm het thema herfst
- ...

Hieronder zie je enkele leuke foto's uit de klas!

Lees Meer
132 Hits

Naar het bos!

Een nieuwe week, ... tijd voor een nieuw thema. Naar aanleiding van ons thema "Herfst in het bos", trokken we naar het bos in Koekelare. Ondanks de vele regen de afgelopen dagen, lag het bos  behoorlijk droog. Met de laarzen aan de voetjes trokken we door het bos. We zagen heel wat blaadjes in verschillende groottes en kleuren, ook paddenstoelen, bolsters, eikels, naalden, sparappels,... werden opgeraapt. 

 

Lees Meer
119 Hits

Lyara en Jayden waren "de kindjes van de week" tijdens ons thema "Baby"

Lyara kreeg onlangs een kleine baby broer Lyano en daarom was het leuk om in de klas te werken rond het thema "Baby"!

Zo kwam de mama van Lyara met kleine baby Lyano op bezoek in onze circusklas. We konden hem eens van dichtbij zien en leerden een heleboel nieuwe dingen bij! Wat had hij kleine handjes met 10 piepkleine vingertjes, die we samen geteld hebben. Hij had ook nog geen tanden en dronk melk uit een zuigfles. Wat was hij schattig en lief.

We deden ook nog een heleboel leuke activiteiten en werkjes:

- we maakten een vlaggenslinger: we schilderden elk een vlagje en knipten een prentje van een baby uit en kleefden het erop. Dat werd een mooie slinger voor in het huis van Lyara voor haar broertje
- we keken naar veel verschillende prenten en vertelden erover
- we vertelden over onze eigen babyfoto
- we deden een schrijfoefening: versier de rammelaar
- we leerden een liedje en een versje
- we luisterden naar de verhalen met prenten "Kas krijgt een zusje", "Nellie en Cezar" (rond thema baby), "Een nieuwe baby", "Een broertje of een zusje, Roos?"
- we deden een oefening in de kring rond de begrippen "één, weinig en veel" en maakten er ook een werkblaadje over
- we maakten een werkje rond de begrippen "grootste en kleinste" met zuigflessen
- we maakten fruitpap en aten die gezellig samen op
- we tekenden een baby in stapjes
- we maakten een oefening rond "patroon verder zetten" met slabbetjes
- ...

Hieronder enkele leuke foto's!

Lees Meer
118 Hits

Thema baby: fruitpap maken

Aangezien Lyara onlangs grote zus werd van haar kleine broer Lyano werken we in onze circusklas rond het thema 'baby'.

De activiteit 'fruitpap maken' kon dan ook niet ontbreken! We brachten allemaal lekker fruit en betterfood koeken mee naar de klas en staken de armen uit de mouwen om een overheerlijke fruitpap te maken.
Iedereen mocht meehelpen bij het snijden, raspen en uitpersen van het fruit en het breken van de koeken in kleine stukjes. Daarna werd alles goed gemengd. We hadden een grote pot vol met fruitpap!

In de namiddag mochten we lekker smullen samen met alle vriendjes van de klas, mmmmm!

Lees Meer
134 Hits

Lize en Hannelore zijn "kindjes van de week" bij ons thema "Welkom in de circusklas met Nellie en Cezar."

"Welkom in de circusklas" is ons eerste thema van het nieuwe schooljaar. Lize en Hannelore zijn onze "kindjes van de week". Uiteraard leerden we eerst de juffen en het nieuwe speelgoed kennen. We maakten ook kennis met de hoekjes van de klas en maakten al heel wat werkjes. Met juf Isis speelden we het potlodenspel waarbij we de potloden moesten tellen. We schilderden ook al Nellie en Cezar en werkten rond de cijfers "1" en "2". Boekentassen werden vergeleken, prentjes werden bekeken en we maakten ook al een zak om onze werkjes maandelijks mee te nemen naar huis. 

Lees Meer
132 Hits