Metend rekenen: meetcircuit

Lesjes rekenen willen niet enkel zeggen het invullen in een werkboek. Dit betekent ook DOEN!

Vorige week legden de leerlingen per 2 een meetcircuit af. Ze moesten vaak eerst schatten en daarna de oefening uitvoeren.

15 Hits

Huisdieren op bezoek in de klas!

De voorbije weken hadden we niet alleen ons klasdier Marcelleke in de klas, maar kwamen er verschillende andere huisdieren op bezoek. De leerlingen verdienen met hun eigen monstertje puntjes als ze goed gedrag tonen. Die puntjes kunnen ze inzetten voor een leuke beloning. 1 van de beloningen voor 90 punten is: breng je huisdier mee naar de klas.

Deze beloning is erg gewild en we hadden dus de voorbije weken al 3 huisdieren op bezoek. De poes van Bavo, de hond van Michelle en het konijn van Noor.

12 Hits

Baby Naud voor het eerst op bezoek!

Een tijdje geleden kwam juf Lien met haar kersverse baby Naud op bezoek. We knutselden een mooie stoel om cadeau te geven. We waren allemaal heel enthousiast. Kleine Naud heeft wel niet veel van het bezoek beseft, want hij lag flink te slapen....

11 Hits

Bezoek Ijzertoren en Dodengang

Vandaag trokken we op uitstap naar Diksmuide. Onder het stralend herfstzonnetje bezochten we de Ijzertoren en in de namiddag de Dodengang. Gids Walter nam ons mee op pad en vertelde ons heel wat over de Eerste Wereldoorlog. Om te starten nam hij ons mee naar verdieping 22. Daar hadden we een fantastisch zicht over Diksmuide. Op deze plaats legde hij aan ons uit hoe Diksmuide onder water werd gezet door het open zetten van de sluizen. Daarna startten we onze tocht naar beneden. We kregen onder andere informatie over de kledij van de Belgische, Franse en Duitse soldaten. We konden ook ruiken aan chloorgas en mosterdgas. Dit was niet zo'n aangenaam geurtje..... Na wat krachtvoer op te doen, zetten we onze uitstap verder naar de Dodengang. Hier moesten we proberen met zo veel mogelijk in een bunker te kruipen. Het lukte ons om met 10 in 1 keer er in te geraken. Dit was wel niet zo comfortabel , maar het lukte ons!

Toen de gidsbeurt er op zat dan kregen we mooie complimentjes van de gids. Hij zei dat hij nog nooit eerder zo'n groep had gehad die zo veel vragen stelde en zo geïnteresseerd was. Een dikke pluim dus voor de hele klas!

Geniet mee van enkele sfeerbeelden!

21 Hits

Margaux is jarig!

Proficiat lieve meid! Bedankt voor de lekkere traktatie!

21 Hits

Eet lokaal: eieren en kastanjes

Woensdag maakten we de eieren klaar van onze eigen kippen op school en bakten we de kastanjes die we verzamelden tijdens onze uitstap naar het bos.

De eitjes vielen in de smaak, de kastanjes wat minder ;)

26 Hits

Champignons telen in de klas

Enkele weken geleden haalden we een champignonteelkit in de klas. Op 2-3 weken tijd zagen we de aarde veranderen in schimmel. Toen we donderdag de klas verlieten dan zag onze teelkit er zo uit :

Toen we vandaag in de klas kwamen dan was er heel wat veranderd! Onze champignons waren klaar om geoogst te worden!

De champignons werden gewassen en morgen zullen we deze bakken. De champignons zullen als proevertje aangeboden worden op onze ' Eet lokaal' dag.

Mmmmmm........

Als alles goed verloopt dan zullen we normaal een 2de en hopelijk ook een 3de keer kunnen oogsten!

25 Hits

Naar het bos met de circusklas

Gisteren trokken we onder een stralend herfstzonnetje naar het bos in Koekelare. Met onze kaboutermuts en rode wangen trokken we zeker de aandacht van de kleutertjes.

In groepjes voerden we samen met de kleuters leuke opdrachtjes uit die we vooraf hadden voorbereid. Met een spiegeltje keken we naar de onderkant van een paddenstoel. Om ter verst gooien met sparappels, eikels en kastanjes stond ook op ons lijstje. Na de opdrachten mochten we nog even het bos verkennen. Heel wat leerlingen verzamelden tamme kastanjes. Deze zullen we morgenochtend klaar maken in de klas.

Een geslaagde voormiddag!

28 Hits

Nieuw speelparadijs voor Marcelleke

Ons klasdier Marcelleke werd voor Werelddierendag verwend.

Noor en Fien maakten voor hem een nieuw speelparadijs!

Het werd getest en goedgekeurd!

Dankjewel Noor en Fien!

22 Hits

Sherborne

Tot de herfstvakantie hebben we elke maandag een extra uurtje turnen doordat het zwembad nog gesloten is.

Vorige week mochten we in dit uurtje eens meeturnen met de dolfijnklas. Daar deden we aan Sherborne. Sherborne is een bewegingsmethode waarbij bewegingsactiviteiten individueel, met 2 of met meer worden aangeboden met als doel de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid te bevorderen.

31 Hits

Fietse Fietse

Net zoals vorig jaar namen we ook dit schooljaar deel aan ' Fietse Fietse'.

Een ritje in het centrum van Gistel, een technische keuring van de fietsen en een behendigheidsparcours stonden onder meer op de planning.

25 Hits

Dag van de sportvereniging

Dag van de sportvereniging.....

37 Hits

Striptekenaar Divanty

Vandaag konden de leerlingen van het zesde leerjaar vol enthousiasme ervaren hoe een striptekenaar werkt. Boeiend om te horen, spannend om nu zelf te experimenteren met alles wat hij leerde...

33 Hits

RAM

In de lessen WO leren we momenteel over de tijden. Prehistorie, oudheid, middeleeuwen.... zijn ons niet vreemd. Een bezoekje aan het Romeins archeologisch museum was dus perfect gepland. De gids nam ons eerst mee voor een korte wandeling doorheen Oudenburg. Na de wandeling leerden we heel wat bij in het museum. Een echte aanrader!

34 Hits

Proficiat Rhodry !

Proficiat met je verjaardag!

33 Hits

Peter en meter

Na een hele week vol spanning te wachten, was vrijdagmiddag het grote moment aangebroken. De leerlingen van het zesde leerjaar wisten eindelijk wie hun pete-/ metekindje was! Om op een leuke manier kennis te maken, speelden we vrijdagmiddag enkele spelletjes samen.